Građevinska industrija prolazi kroz veliku promenu zahvaljujući snazi povezanih podataka. Kako projekti postaju složeniji, povezivanje podataka u svim fazama – projektovanje, planiranje, nabavka, izgradnja i rad – postalo je od suštinskog značaja. Ipak, mnoge kompanije se i dalje suočavaju sa problemom nepovezanih podataka, što može da dovede do gubitka produktivnosti, propuštenih rokova, prekoračenja troškova, kašnjenja i, potencijalno, sudskog spora.

 

 

Cena nepovezanih podataka

Istorijski gledano, izgradnja je imala fragmentirane podatake. Različiti timovi i zainteresovane strane često rade izolovano, koristeći različite sisteme i procese za upravljanje specifičnim segmentima projekta. Kada su podaci razbacani po različitim sistemima i formatima, postaje izazovno da im se pristupi i efikasno koriste. Timovi provode previše vremena u potrazi za informacijama, što dovodi do kašnjenja, propuštenih rokova i smanjene produktivnosti.

Bez jedinstvenog sistema podataka, praćenje troškova i upravljanje budžetima je teško, što često dovodi do neočekivanih troškova i finansijske neefikasnosti. Upravljanje planovima projekta sa nepovezanim podacima otežava precizno praćenje napretka i blagovremena prilagođavanja, što često dovodi do prekoračenja rasporeda i produženih vremenskih rokova projekta.

Prema „Construction Disconnected“,  industrijskom izveštaju građevinski profesionalci troše u proseku 35% svog vremena na neoptimalne aktivnosti. Ovo je jednako preko 14 sati po osobi svake nedelje koji se mogu potrošiti na prioritetne zadatke.

Ako zaronite dublje u te brojke, u izveštaju se navodi da je 5,5 od tih 14 sati potrošeno na traženje projektnih podataka/informacija, 4,7 je potrošeno na rešavanje sukoba, a 3,9 je potrošeno na rešavanje grešaka i preradu. Ova količina izgubljenog vremena jednaka je velikoj cifri od 177,5 milijardi dolara utrošenih na troškove rada na neoptimalne aktivnosti, prema istraživanjima PlanGrid & FMI (2018).

Izveštaj je takođe otkrio da je u proseku 48% svih prerada u američkoj građevinskoj industriji uzrokovano lošim podacima i pogrešnom komunikacijom. Ova prerada košta industriju ukupno 65 milijardi dolara do kraja godine, sa 31,3 milijarde dolara prerade zbog loših podataka i pogrešne komunikacije.

„Da bismo dalje razbili 31,3 milijarde dolara koji su potrošeni na doradu u Sjedinjenim Američkim Državama u – kada su upitani čemu pripisuju doradu na projektima, 22% ispitanika je ukazalo na loše podatke o projektu, a 26% je navelo lošu komunikaciju među zainteresovanim stranama. Kada se posmatra svaki predmet kao pojedinačni doprinos preradi, loša komunikacija predstavlja godišnji trošak od 17 milijardi dolara za američku građevinsku industriju, a loši podaci o projektu predstavljaju 14,3 milijarde dolara.

Preostalih 52% prerade može biti uzrokovano nekoliko drugih faktora, uključujući promene dizajna ili probleme, neispravne ili zakasnele materijale, nepredviđene uslove i još mnogo toga“ (PlanGrid & FMI, 2018).

Obećanje povezanih podataka

Kako se nakon studije složenost projekta povećala, izazovi su postali još izraženiji. U stvari, druga studija koju su sproveli Autodesk i FMI otkrila je da su loši podaci 2020. koštali globalnu građevinsku industriju preko 1,84 biliona dolara (Autodesk & FMI, 2020). Najvažnija stvar je da se ovi veliki troškovi industrije u smislu vremena, rada, novca i rizika mogu u velikoj meri rešiti, pogađate, bolje povezanim projektnim podacima.

Povezani podaci pretvaraju izolovane sisteme u jedan izvor istine. Integrisanjem podataka iz različitih izvora, obezbeđuje svim zainteresovanim stranama pristup istim ažurnim informacijama, povećavajući saradnju, transparentnost, odgovornost i efikasnost.

Ključne prednosti povezanih podataka

Kada timovi imaju jedan izvor istine iz koga mogu da rade, oni imaju tendenciju da vide povećanje saradnje, efikasnosti, bezbednosti i još mnogo toga. Slede ključne prednosti koje povezani podaci donose građevinskim timovima.

  1. Poboljšana efikasnost: Tačne informacije koje su na dohvat ruke donose promene na načinu rada. Kada svi znaju koje probleme treba rešiti i imaju činjenice da potkrepe svoje odluke, posao teče lakše. Komunikacija se odvija i zasniva se na jednom izvoru istine gde su svi podaci i informacije dostupni za olakšavanje razgovora.
  2. Pametniji projekti: Projektanti u realnom vremenu imaju pristup projektnim podacima, što im omogućava besprekornu koordinaciju sa timovima kako bi završavali projekte koji zadovoljavaju potrebe klijenata. Isto tako, građevinski timovi imaju koristi od deljenja zajedničkih uvida sa odeljenjem za projektovanje, što omogućava bolje usklađivanje. Ovo promoviše efikasnije planiranje u timovima, osiguravajući kohezivan pristup, a ne izolovane napore.
  3. Ušteda na troškovima: Sa povezanim podacima o izgradnji, vaš tim može da primeti i reši probleme tokom radnog toka umesto na kraju projekta. Trenutni pristup najnovijim podacima obezbeđuje da se zadaci obavljaju kako treba iz prvog puta, sprečavajući skupe i iscrpljujuće prerade. Pored toga, administrativni troškovi se smanjuju eliminacijom papira i memorijskih uređaja, sa svim informacijama koje su lako dostupne i mogu se pretražiti u cloud-u.
  4. Poboljšano planiranje bezbednosti: Povezani podaci omogućavaju građevinskim kompanijama da maksimalno povećaju povrat ulaganja u upravljanje bezbednsti zaposlenih. Poboljšani projekti i planiranje izgradnje smanjuju rizik od nezgoda i povreda na gradilištu. Timovi za pripremu i izgradnju mogu da koriste istoriju podatka i podatke u realnom vremenu kako bi uočili i rešili bezbednosne rizike. Ovi podaci se takođe mogu koristiti za kreiranje efikasnijih bezbednosnih planova i kontrolnih lista, poboljšavajući celokupno upravljanje bezbednošću.
  5. Bolje iskustvo klijenata: Poboljšano donošenje odluka koristi i klijentima. Uključite ih u ključne faze procesa projektovanja za povratne informacije i prilagođavanja. Prilikom primopredaje, podelite uvide u projekat i podatke preko integrisane tehnološke platforme da biste povećali operativnu spremnost. Ovo takođe obezbeđuje strukturiranu evidenciju testiranja, puštanja u rad, garancije, informacija o imovini i projektne podatake, stvarajući revizorski trag koji pomaže da se sporovi nakon završetka svedu na minimum. 

Kako građevinska industrija prelazi na sledeću digitalnu transformaciju, prihvatanje povezanih podataka biće ključno. Povezujući podatke širom sveta, tražimo bolje projekte, srećnije klijente, bezbednije sajtove i jače kompanije. Ukratko, povezane podatke nije samo lepo imati – postaje neophodno da ostanete konkurentni.

 

Tekst: Vil Ingmir

Izvor: Autodesk.com

Prevod i adaptacija: Hristina Antić, Marko Kozlica

Ako imate pitanja vezana za Autodesk softvere za građevinsku industriju, molimo vas da nas kontaktirate putem telefona 011 301 50 43 ili kontakt forme.



Mašinske radionice troše hiljade dolara godišnje na pisanje dugačkih i složenih G-kodova za svoje CNC mašine. CAD/CAM softver je najbolji način da se optimizuje CNC obrada i smanje troškovi. Autodesk Fusion je najbolja „sve-u-jednom“ opcija za postizanje ovog cilja.

 

 

Autodesk Fusion nudi potpuno integrisano CAD/CAM rešenje za sve faze dizajniranja, razvoja, proizvodnje i kontrole kvaliteta proizvoda. Evo pet prednosti koje vaša mašinska radionica može da  ostvari ako počne da koristi Autodesk Fusion za CNC obradu.

1. Kreiranje optimizovane putanje alata za CNC obradu

Fusion kreira putanje alata koji se potpuno mogu uređivati kako bi omogućile optimizovanu CNC obradu. Inženjeri mogu da prilagode svaki aspekt CNC obrade uređivanjem početnih i završnih tačaka, pravca sečenja i vrste alata koji se koristi. Automatsko kreiranje putanja alata u softveru Fusion pruža dodatnu uštedu vremena u procesu kreiranja putanja, pretvaranjem komponenti 3D modela sa 3 ose u strategije mašinske obrade za samo nekoliko sekundi. Ponaša se kao kopilot, pomažući vam da automatizujete CAM zadatke koji se ponavljaju. Strategije i procene koje su nekada zahtevale sate ili dane za razvoj, sada su dostupne gotovo odmah.

 

2. Smanjuje rizik od oštećenja opreme i mašinskog elementa
Fusion analizira putanje alata kako bi identifikovao i ispravio uslove koje bi dovele do potencijalnog sudara. Tokom programiranja, softver prepoznaje uslove sudara i može automatski da programira promenu putanje alata kako bi izbegao sudar. Ovo omogućava inženjerima da unapred identifikuju oblasti mašinskog elementa koje mogu izazvati probleme tokom CNC obrade, kako bi se izbegle situacije visokog rizika.

 

3. Održava asocijativnost modela
Fusion održava asocijativnost modela, što znači da se promene napravljene na CAD modelu automatski ažuriraju u CAM radnom prostoru bez potrebe za potpunim ponovnim programiranjem putanja alata. Ovo osigurava da su poslednje promene dizajna efikasno prenete pre nego što obrada počne, smanjujući rizik i trošak obrade “starih” komponenata.

 

4. Bolje korišćenje radne snage
Fusion omogućava stručnim mašinskim operaterima da postave šablone za obradu i učine ih dostupnim svim programerima, bez obzira na nivo njihovog iskustva. Prednost ovoga je automatski prenos znanja i iskustva bez potrebe za vremenski zahtevnim, specijalizovanim treninzima.

 

5. Optimizacija radnih procesa na radnom mestu
Potreba za upravljanjem projektnim podacima ne prestaje u CAD okruženju. Fusion Operations omogućava pravu pametnu proizvodnju kombinovanjem planiranja proizvodnje, praćenja zadataka i nadgledanja mašina u jednom okruženju. Korisnici dobijaju pristup podacima o proizvodnji u realnom vremenu, što omogućava uvid u ukupnu efikasnost opreme i proizvodnje.

To su načini na koje vaša mašinska radionica može imati koristi od korišćenja softvera Autodesk Fusion. Isprobajte Autodesk Fusion već danas!

 

Tekst: Emily Suzuki

Izvor: Autodesk.com

Prevod i adaptacija: Hristina Antić, Marko Kozlica

 

Ako imate pitanja vezana za platformu Fusion, molimo vas da nas kontaktirate putem telefona 011 301 50 43 ili kontakt forme.


TeamCAD, ovlašćeni Autodesk trening centar, 26.2.2025. godine u 14 časova organizuje besplatan webinar „Inovativni dizajn i modelovanje uz Autodesk Formu: Prikaz i prezentacija projekta".

Pridružite nam se na webinaru o dizajnu i modelovanju pomoću softvera Autodesk Forma! Tokom ovog webinara istražićemo kako Autodesk Forma može unaprediti vaš dizajnerski proces kroz inovativne alate za brz konceptualni dizajn. Takođe ćemo prikazati najbolji način za prezentaciju vaših projekata svim učesnicima, omogućavajući vam da efikasno podelite svoje ideje i planove. "

 

Tema: „Inovativni dizajn i modelovanje uz Autodesk Formu: Prikaz i prezentacija projekta“

Vreme održavanja: u 14h
Planirano trajanje: 1h
Predavač: Bojan Uskoković, inženjer pejzažne arhitekture, BIM modelar

 

Učešće na webinaru je besplatno, a broj mesta ograničen.

Ukoliko ste zainteresovani da pratite webinar, molimo Vas da se registrujete.


Početak kursa: 26. februara
Završetak kursa: 14. marta
Cena kursa: 220 evra (u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne Banke Srbije na dan plaćanja. Na cenu treba dodati PDV u iznosu od 20%.)

Za studente je kurs BESPLATAN.

Fond časova: 24 školska časa
Dinamika održavanja kursa: 3 školska časa u sledećim terminima:

Termin

Datum

Vreme

Školskih časova

I

26.2. (sreda)

10:00 – 13:00

3

II

28.2. (petak)

10:00 – 13:00

3

III

3.3. (ponedeljak)

10:00 – 13:00

3

IV

5.3. (sreda)

10:00 – 13:00

3

V

7.3. (petak)

10:00 – 13:00

3

VI

10.3.(ponedeljak)

10:00 – 13:00

3

VII

12.3. (sreda)

10:00 – 13:00

3

VIII

14.3. (petak)

10:00 – 13:00

3

Ukupno časova

24

 

Cena podrazumeva online obuku.

Kako bi učesnici mogli da prate i učestvuju u online treninzima, neophodno je da su ispunjeni sledeći uslovi:

  1. Pristup internetu i platformi za online treninge (ZOOM)
  2. Pristup softveru: AutoCAD 2024 ili AutoCAD 2025
  3. Hardverske karakteristike računara učesnika, moraju ispunjavati minimalne preporučene:
    • CPU: i5 (minimum i3)
    • RAM: 8 GB
    • GPU: GeForce GTX1050 Ti 4GB (ili slična)
    • Slušalice i mikrofon

Sertifikat

Po završenom kursu polaznik dobija Autodeskov sertifikat u PDF formatu na engleskom jeziku o odslušanom kursu sa jedinstvenim brojem koji važi u celom svetu.

 

Molimo Vas da potvrdite prisustvo na e-mail adresu: Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli.. Studente molimo da uz prijavu pošalju sliku prve strane indeksa.

TeamCAD zadržava pravo da otkaže kurs ukoliko ne bude dovoljno prijavljenih polaznika.

 


TeamCAD učestvuje na ADFT Meetup Banja Luka 2025 koji se održava 21.2. 2025. godine u okviru manifestacije REAL EXPO 2025, događaju posvećenog investitorima, arhitektama, dizajnerima i svim profesionalcima usmerenim na građevinsku struku.

 

 

ADFT Meetup Banjaluka, u organizaciji našeg partnera kompanije GeoInova, održava se u banjalučkom Delta City-u i predstavlja najznačajniji je događaj iz oblasti arhitekture i građevinstva i služi kao platforma za predstavljanje najnovijih tehnologija i inovacija.

Fokus je ove godine stavljen na održivost, digitalizaciju i pametna rešenja, na modernim pristupima i tehnologijama koje redefinišu budućnost.

Događaj promoviše korišćenje BIM tehnologije za povećanje produktivnosti, ali i optimizaciju resursa kroz inovativne digitalne alate. Govoriće se o korišćenju pametnih aplikacija tj. digitalnih rešenja za održavanje, servisiranje objekata i praktičnih alata za praćenje energetske efikasnosti, kao što su TeamCAD Portir i projekat PavleS.

TeamCAD će, u saradnji sa kompanijom GeoINOVA, predstaviti svoja rešenja BIM Real Estate, Digital twins, Internet of things (IoT) i Autodesk BIM rešenja putem predavanja koje će održati Vladimir Guteša, naš direktor razvoja. Posetiocima ćemo biti dostupni i na izložbenom prostoru, gde ćemo imati štand i gde će svi zainteresovani moći da nam se obrate ukoliko žele da saznaju više detalja o tehnologijama koje primenjujemo u različitim projektima. 

Posetite nas i iskoristite priliku da se upoznamo i razmenimo znanja i iskustva.

Registracija na: https://lnkd.in/dQsKAyAi

 


U Irigu se 23.1.2025. godine održala CAD/CAM How to? konferencija u organizaciji kompanije TeamCAD, koja je okupila više od 60 posetilaca iz cele Srbije.

 

 

Mašinski inženjeri iz različitih grana proizvodnje su se okupili i razmenjivali znanja i iskustva u korišćenju različitih Autodesk rešenja, pre svega Inventor, Fusion i Vault, razgovarali o upotrebi TeamCAD programskih dodataka i veštačke inteligencije. 

Dan je počeo uz neformalnu priliku za upoznavanje i osveženjem, a zatim je Slobodan Lazić, direktor i osnivač kompanije TeamCAD, pozdravio sve prisutne goste i zvanično otvorio događaj.
Prvo predavanje je održao Nenad Božić, dipl. inž. maš., osnivač i direktor kompanije Vertex Star iz Kragujevca, koji se sa svojim kolegama Ivanom Pantićem i Stefanom Lazarevićem govorio o poslovnim i inženjerskim izazovima sa kojima se ova kompanijua suočava.

 

 

Sledeći je nastupio Nikola Kostić, inženjer za projektnu dokumentaciju u kompaniji STAX Technologies iz Konjevića koji je sa audiotorijumom podelio svoja znanja i iskustva.

Potom su se okupljenima obratili Ivan Zorklija, direktor razvoja, i Miloš Milisavljević, rukovodilac službe za projektovanje u kompaniji Forma Ideale iz Kragujevca, koji su izložili svoje projekte i poslovne prakse.

Nakon kratke pauza za osveženje i umrežavanje, nastupio je Vladimir Guteša, direktor razvoja kompanije TeamCAD, koji je govorio o praktičnoj primeni veštačke inteligencije.

Kao poslednji predavač je nastupio Nedeljko Šovljanski, MFG Application Engineer i Autodesk Platform Services Developer zaposlen u kompaniji TeamCAD i on je govorio o automatizaciji procesa projektovanja

Nakon predavanja je usledela panel diskusija „Temelji uspešnog poslovanja: Strategija, procesi i ljudi kao ključ rasta”, sa moderatorkom Oliverom Karan, biznis konsultantkinjom (Fail Coach Adria). Panelisti su bili Marina Salt, suosnivačica i senior konsultantkinja kompanije Fail Coach Adria, Ivan Zorklija (Forma Ideale), Nenad Božić (VERTEX STAR) i Slobodan Lazić (TeamCAD). Cilj diskusije je bio da panelisti i gledaoci porazgovaraju o  procesima i strategijama poslovanja, ali prvenstveno ljudima, kao najznačajnijem faktoru. 

 

 

Nakon panela su gledaoci imali priliku da osvoje vredne nagrade, a događaj se zavišio uz ručak i neformalno druženje.

Zahvaljujemo se kompanijama Fail Coach Adria, Vertex Star, Stax technologies i Forma Ideale na učestvovanju u realizaciji ovog događaja.

 


Od 10. marta 2025. godine Autodesk će ukinuti usluge podrške i aktivacije za verzije softvera 2015. i 2016. Pored toga, uslužni program za prenos licenci (LTU) biće povučen kao deo stalne posvećenosti pružanju sigurnijeg i efikasnijeg korisničkog iskustva.

 

 

Korisnici koji upotrebljavaju Autodesk verzije 2016 ili starije mogu da nastave da koriste instalirani softver, ali ponovna aktivacija ili druge usluge podrške više neće biti dostupne za ove verzije. Ova promena omogućava našim timovima za podršku da se fokusiraju na novije verzije, obezbeđujući da našim klijentima pružimo najviši nivo usluge.

Prednosti nadogradnje na podržane verzije Autodesk softvera uključuju:

  • Poboljšanu bezbednost: Iskoristite prednosti najnovijih bezbednosnih funkcija koje štite vaše podatke i intelektualnu svojinu.
  • Inovativne karakteristike: Dobijte pristup najnovijim alatima za produktivnost i poboljšanjima toka posla.
  • Optimalne performanse: Uživajte u poboljšanoj kompatibilnosti sa modernim operativnim sistemima i hardverskim konfiguracijama.
  • Efikasnu podršku: Pristupite namenskoj podršci za novije verzije, obezbeđujući brže rešavanje svih problema.
  • Usklađenost sa propisima: ostanite u skladu sa propisima koji se razvijaju, smanjujući potencijalne pravne ili operativne rizike.

 

Ako imate pitanja vezana za Autodesk softvere, molimo vas da nas kontaktirate putem telefona 011 301 50 43 ili kontakt forme.


Potkategorije

Strana 1 od 123

© 2025 TeamCAD d.o.o. Sva prava su zadržana.
Šumadijska 47 / VI sprat, stan 67
11080 Zemun, Srbija
office@TeamCAD.rs

Dobrodošli na www.teamcad.rs! Ovaj internet sajt koristi kolačiće (cookies). Nastavkom korišćenja ovog sajta saglasni ste sa našom upotrebom kolačića. Više detalja.